چگونه یک کتاب چاپ کنیم؟

Category:

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از افراد علاقه دارند که کتاب داشته باشند. گاهی اوقات این کتاب می‌تواند محتوای بسیار ارزشمندی داشته باشد و توسط مردم یا اگر کتابی علمی باشد توسط اهالی علم و دانشگاهیان مورد استقبال قرار گیرد. گاهی اوقات نیز هدف نویسنده یا مترجم از چاپ کتاب عرضه آن به تعداد محدود و برای یک جامعه هدف خاص است. در هر دو صورت، چاپ کتاب مراحلی دارد که گاهی اوقات برای یک نویسنده پیچیده و مبهم است، اما برای موسساتی که در این حوزه فعالیت دارند و روزانه کتاب‌هایی را آماده چاپ می‌کنند بسیار ساده است. اگر کتاب صرفاً یک کتاب یا مجله تبلیغاتی، گزارش عملکرد، و یا نوعی کاتالوگ باشد، نیاز به مجوز خاصی ندارد اما در صورتی که قرار است کتاب شما در بازار به فروش برسد، باید مراحل قانونی آن اعم از تاییدیه وزارت ارشاد و اخذ شماره استاندارد بین المللی کتاب (شابک) از کتابخانه ملی از طریق یک موسسه انتشاراتی انجام پذیرد.

چاپ کتاب از نظر سرمایه گذاری به سه روش انجام می‌شود که اولین روش سرمایه گذاری توسط ناشر است؛این روش بیشتر برای افراد معروف و با سابقه کتاب‌های موفق است.چنانچه فرد معروف و یا با سابقه کتاب پرفروش نیستید به سختی می توانید ناشری پیدا کنید که حاضر شود بر روی کتاب شما ریسک و سرمایه گذاری کند.

دومین روش مشارکت در نشر کتاب است؛ تجربه ثابت می کند که ناشران فقط در صورتی حاضر به سرمایه گذاری و مشارکت واقعی با شما هستند که اطمینان صد درصدی از فروش شما داشته باشند. در غیر این صورت اگر ناشری حاضر به مشارکت با شما شد، احتیاط کنید.چنانچه جزو افراد گروه اول نیستید به احتمال بسیار زیاد خودتان باید دست به جیب شوید.

افرادی که اقدام به چاپ کتاب با سرمایه خودشان می‌کنند،سه گروه هستند.افرادی که برای کسب درآمد اقدام به انتشار کتاب می کنند، گروه دوم برای تقویت رزومه در مصاحبه دکتری و افزایش قدرت علمی اقدام به چاپ کتاب می کنند و سومین گروه چاپ کتاب‌های ادبی و عمومی است که بیشتر با انگیزه فرهنگی و شخصی صورت می‌گیرد و افراد این گروه بیشتر فقط می‌خواهند اثرشان منتشر شود اما مخاطبان گروه اول باید در نظر داشته باشند که در این روش و در چاپ کتاب با سرمایه خود، با توجه به وضعیت کتابخوانی معمولا ضرر می کنند.

محمدرضا کمالی آشتیانی مدیر مسئول انتشارات یاس بهشت در خصوص مراحل چاپ کتاب تالیفی گفت: اولین حرکت در مرحله چاپ کتاب تالیفی انتخاب ناشر است. ناشر بعد از مطالعه، بررسی و شناختن کتاب نویسنده با مولف قرار داد می‌بندد و کار خود را شروع می‌کند.

وی افزود: ناشر برای چاپ کتاب، در آغاز تایپ ابتدایی انجام می‌دهد و برای ویرایش، آن را به ویراستار می‌سپارد. کتاب ویرایش شده برای صفحه آرایی با توجه به تعداد صفحات، نوع صفحه آرایی که در این مرحله انجام می‌شود بار دیگر به ویراستار برای ویرایش مجدد ارسال می‌شود.

کمالی آشتیانی گفت: بعد از مراحل انجام شده، ناشر با زدن شابک روی کتاب برای گرفتن فیپا (مخفف فهرست نویسی پیش از انتشار) از طریق سایت الکترونیکی به کتاب خانه ملی ارسال می‌شود و بعد از اخذ فیپا برای گرفتن مجوز نشر به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی ارسال می‌شود.

وزارت ارشاد بعد از بررسی کتاب و تناسب آن با قوانین وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، برای انتشار کتاب مربوطه مجوز نشر را صادر می‌کند.

مدیر مسئول انتشارات یاس بهشت با اشاره به روش‌های چاپ کتاب گفت: بعد از صادر شدن مجوز نشر کتاب، مراحل چاپ با توجه به تعداد درخواست انجام می‌ شود. برای تیراژ کتاب بالای هزار نسخه از چاپ، افست و پایین هزار نسخه از چاپ هیستو گرافی استفاده می‌شود.

مدیر مسئول انتشارات یاس بهشت برای هزینه تالیف و چاپ کتاب گفت: هزینه چاپ تمامی کتاب‌ها با یکدیگر با توجه به موضوعاتشان، تیراژ، تعداد صفحات و نوع قلم نویسنده متفاوت است. مثلا هزینه چاپ کتاب‌های دانشگاهی و دستی از بقیه کتاب‌ها  حداکثر ۲۰ درصد گران‌تر است، اما کتاب‌هایی مثل رمان با قیمت کمتری به چاپ می‌رسد.

وی در خصوص ویژگی ناشر موفق برای چاپ کتاب گفت: ناشران موفق به چاپ کتاب‌های تالیفی می‌پردازند. در سطح کشور نویسندگان خوب و توانمند زیادی در مقایسه با نویسندگان دیگر کشور‌ها داریم.

کمالی آشتیانی گفت: متاسفانه توجه افراد در خواندن کتاب‌های روانشناسی بیشتر به نویسندگان خارج ازکشور است در حالی که نویسندگان و روانشناسان ایرانی هم از جنبه روانی و اجتماعی و هم از جنبه روحی به مردم توجه زیادی دارند. [ منبع ]

Author فرشید قملاغی
محقق در زمینه صنعت چاپ و تبلیغات ، استندهای نمایشگاهی در سال 1389 با استخدام در یک شرکت تبلیغاتی شروع به کار نموده و در حوزه چاپ و استندهای نمایشگاهی و فروشگاهی فعالیت خود را آغاز کرده و بعد از 4 سال فعالیت ، اولین شرکت شخصی خود را به نام نقش و نگار در زمینه استندهای نمایشگاهی و چاپ لارج فرمت و دیجیتال بنا نهاد که این اولین تجربه مدیریت فرشید قملاغی بود اما بهترین و قوی ترین گام را در همان سال اول در این راستا با شرکت مستمر در نمایشگاه های داخلی و خارجی و تحقیق روی انواع زیادی از استندهای نمایشگاهی و فروشگاهی برداشت. در سال 1399 با تاسیس دومین مجموعه تبلیغاتی به نام چاپ و استند آرنیک قدم به دنیای بین المللی گذاشته و آغاز به تحقیق در زمینه چگونگی پیدایش انواع استندهای تبلیغاتی و نمایشگاهی و فروشگاهی و کاربرد آنها نموده تا جایی که برای سهولت کاربران از این دسته تبلیغات ، اولین مرکز تعمیر انواع استندهای نمایشگاهی را بنا نموده