بیطرفان: صنعت چاپ بزرگترین و اثرگذارترین صنعت فرهنگی کشور است

Category:

 

بیطرفان: صنعت چاپ بزرگترین و اثرگذارترین صنعت فرهنگی کشور است

تهران- ایرنا- به گفته رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران، چاپ با گردش مالی سالیانه نزدیک به هزار میلیارد دلاری بزرگترین و اثرگذارترین صنعت فرهنگی و خلاق کشور است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، سومین نشست هم‌اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ، صنایع خلاق و فناوری های نرم با محوریت آینده پژوهی در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق هفتم شهریور برگزار شد.

در این نشست محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران، ابراهیم نبیونی معاون پارک ملی علوم و فناوری‌‎های نرم و صنایع خلاق، بهنام نجفی مدرس دانشگاه و فعال در حوزه صنعت تابلوسازی، غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران، بهنام زنگی عضو هیات مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران، علی طاهریان طراح گرافیک و فعال در حوزه تولید نوشت افزار، احمد قرنلی رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران، مهرداد بیات مدرس دانشگاه و عضو هیات مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران و جمعی از فعالان این حوزه حضور داشتند.

محمد بیطرفان در نشست صنعت چاپ ، صنایع خلاق و فناوری‌های نرم با بیان اینکه صنعت چاپ با گردش مالی سالیانه نزدیک به هزار میلیارد دلاری بزرگترین و اثرگذارترین صنعت فرهنگی و خلاق کشور است، ادامه داد: صنعت چاپ از نظر اقتصادی، گردش مالی و اثرگذاری بر سایر حوزه‌ها بزرگترین صنعت فرهنگی به شمار می‌رود چراکه جامعه هدف صنعت چاپ جامعه ۸/۵میلیاردی در سطح جهانی و ۸/۵میلیونی در داخل کشور است‌.

بیطرفان افزود: همه صنایع خلاق و فرهنگی برای توسعه همه جانبه و اثر بخشی بیشتر خود نیازمند بکارگیری صنعت چاپ به عنوان موتور محرکه و پیشران پیشرفت خود هستند.

بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران سپس با تاکید بر ضرورت و اهمیت آینده پژوهی در صنعت چاپ اظهار کرد: امروزه صنایع مختلف از جمله صنعت چاپ برای ادامه حیات و افزایش نفوذ و اثرگذاری نیازمند بهره‌گیری از خلاقیت به طور مداوم و مستمر است، خلاقیت از جمله مزیت‌های رقابتی هر صنعتی است و این امر به طور گسترده و روزآمد در صنعت چاپ به کار گرفته می‌شود و هر روزه شاهد فناوری یا محصول خلاقانه و نوآورانه هستیم.

بیطرفان با برشمردن موضوع مالکیت معنوی به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان صنایع خلاق و فناوری‌های نرم اظهار کرد: انجمن علمی فناوری چاپ ایران آمادگی دارد در این خصوص و سایر زمینه‌های مورد علاقه دو طرف همکاری و مشارکت سازنده‌ای داشته‌باشد.

مالکیت معنوی در زمینه صنایع خلاق حلقه مفقوده این حوزه است

ابراهیم نبیونی با بیان اینکه استقرار ۱۰۵ شرکت و تبدیل به هاب منطقه شروط تاسیس پارک بوده‌است، ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ تعداد شرکت‌ها به ۱۵۳ افزایش یافته که ۱۲ شرکت دانش‌بنیان و ۴۵ شرکت خلاق‌اند. همچنین ۲۳ کد رشته در حوزه‌های مختلف فرهنگی می‌توانند فعالیت کنند.

فرشید قملاغی موسس اولین مرکز تعمیرات تخصصی استند های نمایشگاهی در ایران که زمینه فعالیت چاپ های لارج فرمت و تولید استند های نمایشگاهی میباشد و نیز همچنین دارای دو مجموعه چاپ آرنیک و مجموعه تبلیغاتی نقش و نگار میباشد.

معاون پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق به مسئله مالکیت معنوی در زمینه صنایع خلاق و نرم اشاره کرد و گفت: مالکیت معنوی در زمینه صنایع خلاق و نرم حلقه مفقوده این حوزه است. تشکیل کارگروه مالکیت معنوی و برگزاری جلسه‌های مشورتی در زمینه روش‌های حفظ و ثبت مالکیت معنوی ایده‌ها از اهم فعالیت‌های این کارگروه است.

مدیران باید تحول‌پذیر باشند

بهنام نجفی به اهمیت تحول و تغییر در صنایع فرنگی و لزوم تغییر و خلاقیت مدیران اشاره کرد و گفت: مدیران باید تحول‌پذیر باشند و قدرت انعطاف‌پذیری داشته‌باشند. مدیران باید ضمن شناسایی خصوصیات محیط voca بتوانند با تشخیص درست خواست مشتریان و نیازهای جامعه تغییرات لازم را در خدمات و محصولات خود ایجاد کنند.

مدرس دانشگاه و فعال در حوزه صنعت تابلوسازی با اشاره به همه‌گیری کرونا به عملکرد شرکت‌ها و برندهایی که با خلاقیت و آینده‌نگری توانستند با این شرایط خدمات خود را مناسب‌سازی کنند، برای خود، محصولات و مشتری خود فرصت ایجاد کنند اشاره کرد.

اهمیت پیوند بین دانشگاه و صنعت

غلامرضا شجاع با بیان اینکه پیوندهای عمیقی بین صنعت چاپ و حوزه فرهنگ وجود دارد، ادامه داد: مشاغل، رشته‌ها و کسب و کارهای این حوزه‌ها به هم وابسته‌اند. طراحان گرافیک، صنایع چاپ، طراحان بسته‌بندی و گروه‌های دیگر مجموعه واحدی را در صنایع فرهنگی  تشکیل می‌دهند که در صورت توجه و مدیریت می‌تواند بخش بزرگی از اقتصاد عمومی را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران در ادامه به جایگاه و اهمیت پارک علوم و فناوری‌های نرم در زمینه توسعه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق اشاره کرد و گفت: توجه ویژه دولت به فناوری‌های نرم و به کارگیری این فناوری‌ها در صنایع فرهنگی از جمله صنعت چاپ -که در مسیر دیجیتالی شدن است- می‌تواند به احیای این صنایع در کشور منجر شود. پیوند بین دانشگاه و صنعت می‌تواند به روز آمدسازی، تنوع محصول و افزایش کیفیت خدمات در این صنعت منجر شود.

بیطرفان: صنعت چاپ بزرگترین و اثرگذارترین صنعت فرهنگی کشور است

حوزه چاپ در صنعت و مدیریت کشور ضعیف است

بهنام زنگی با اشاره به اهمیت صنایع فرهنگی و ظرفیت‌های ویژه آن، توجه به این حوزه را در ایران، از جمله نکات ضروری دانست و ادامه داد: این حوزه در صنعت و مدیریت کشور ضعیف است. آنچه که ما از آن به عنوان فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نام می‌بریم، در کشور ما سابقه‌ای دیرینه دارد و خلاقیت و توجه به ابعاد فرهنگی صنعت همواره در صنایع وجود داشته‌است که نمود بارز آن را در صنایع دستی و فرش می‌توان دید.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران، خانواده صنعت چاپ نیز در صورت درک جایگاه ویژه برای چاپ و توجه به ماهیت فرهنگی آن می‌توانند سطح مطالب خود را از رشته و صنف خود اصلاح کرده و ارتقا دهند. در نتیجه می‌توان انتظار داشت که چاپ به عنوان یکی از ارکان صنایع خلاق به رشد سایر صنایع خلاق کمک کند.

باید ارتباط درستی با طراحان گرافیک داشت

علی طاهریان با بیان اینکه موفقیت تشکل‌ها مستلزم همکاری و نزدیکی با مراکز و تشکل‌های همگون است. ادامه داد: پارک علوم و فناوری برای موفقیت در ماموریت سازمانی خود باید با ذی نفعان هر حوزه در ارتباط باشد. به عنوان مثال برای فعالیت در حوزه بسته‌بندی باید ارتباط درستی با طراحان گرافیک داشته‌باشد.

طراح گرافیک و فعال در حوزه تولید نوشت افزار به موانع موجود بر سر راه پروژه‌های خلاق اشاره کرد و مثال‌هایی از انواع پروژه‌هایی که در این حوزه انجام شده و به دلایل گوناگون با شکست مواجه شده‌است، بیان کرد.

احمد قرنلی رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران با یادآوری سابقه ۴۵ ساله خود در صنعت چاپ صنف لیتوگرافی از شکل‌گیری مباحث علمی در صنف تقدیر کرد و آن را راهگشای مشکلات صنعت چاپ دانست .

فناوری‌ها در دنیای معاصر تعیین‌کننده آینده جهان هستند

مهرداد بیات با بیان اینکه سال‌ها است بحث اتصال صنعت به دانشگاه را بررسی کرده‌اند، ادامه داد: دانشگاه‌ها در تمام دنیا هزینه‌هایش را از دولت دریافت نمی‌کنند بلکه با طرح‌های پژوهشی و درخواست صنایع خصوصی از آن‌ها دریافت می‌کنند. خوشبختانه در سال‌های اخیر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ایران به این نتیجه رسیده‌اند که با برنامه‌ریزی حرکت کرده و این برنامه‌ها باید عددی، رقمی و محاسباتی باشند.

مدرس دانشگاه و عضو هیئت مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران ادامه داد: باید مشخص شود هر سازمانی بودجه‌ای را طلب می‌کند در پایان چقدر و چه میزان ازGNP ، چه سهمی از GDP و چه سهمی از اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال اگر سهم و گردش مالی چاپ در دنیا هزار میلیارد دلار است، سهم ما چرا باید ۴/۴درصد باشد و هر صنعت چقدر ارزش آفرین یا ثروت آفرین است.

بیات به بررسی رویکردهای نوین و فناورانه در صنعت چاپ پرداخت و نمونه‌های متعددی را که فناوری‌ها در دنیای معاصر رقم زده‌اند و دستاوردهایی باورنکردنی را جامه عمل پوشانده‌اند، تعیین کننده آینده جهان دانست.

در پایان نشست هم‌اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ؛ صنایع خلاق و فناوری‌های نرم با رویکرد آینده پژوهی، انجمن علمی فناوری چاپ ایران از احد قرنلی رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران و بهنام نجفی مدرس دانشگاه و فعال در حوزه صنعت تابلوسازی با اهدای تندیس یادبود هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران تجلیل کرد. ( منبع )

بیطرفان: صنعت چاپ بزرگترین و اثرگذارترین صنعت فرهنگی کشور است

Author فرشید قملاغی
محقق در زمینه صنعت چاپ و تبلیغات ، استندهای نمایشگاهی در سال 1389 با استخدام در یک شرکت تبلیغاتی شروع به کار نموده و در حوزه چاپ و استندهای نمایشگاهی و فروشگاهی فعالیت خود را آغاز کرده و بعد از 4 سال فعالیت ، اولین شرکت شخصی خود را به نام نقش و نگار در زمینه استندهای نمایشگاهی و چاپ لارج فرمت و دیجیتال بنا نهاد که این اولین تجربه مدیریت فرشید قملاغی بود اما بهترین و قوی ترین گام را در همان سال اول در این راستا با شرکت مستمر در نمایشگاه های داخلی و خارجی و تحقیق روی انواع زیادی از استندهای نمایشگاهی و فروشگاهی برداشت. در سال 1399 با تاسیس دومین مجموعه تبلیغاتی به نام چاپ و استند آرنیک قدم به دنیای بین المللی گذاشته و آغاز به تحقیق در زمینه چگونگی پیدایش انواع استندهای تبلیغاتی و نمایشگاهی و فروشگاهی و کاربرد آنها نموده تا جایی که برای سهولت کاربران از این دسته تبلیغات ، اولین مرکز تعمیر انواع استندهای نمایشگاهی را بنا نموده