ارزیابی صنعت چاپ به عنوان صنایع پیشران الزامی است

Category:

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران:

ارزیابی صنعت چاپ به عنوان صنایع پیشران الزامی است

 

ارزیابی صنعت چاپ به عنوان صنایع پیشران الزامی است

تهران- ایرنا- به گفته رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارزیابی‌های جدید خود در حوزه صنایع پیشران، صنعت چاپ را نیز به عنوان این صنایع مورد ارزیابی قراردهد و به عنوان یک صنعت راهبردی آن را به رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ، بومی‌سازی، خوداتکایی و پژوهش‌های کاربردی با رویکرد فناوری‌های نوین، یکشنبه ۶ شهریور در محل معاونت صنایع عمومی وزارت صمت برگزار شد.

در این نشست محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران، غلامرضا شجاع مدیر عامل شرکت تعاونی لیتوگرافی تهران، احمد شریفان رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران، آتشه سلیمانی عضو هیات علمی پژوهشگاه رنگ، علی ظریف از مدیران شرکت ایران روتاتیو، مونا ابروفراخ مدیرکل دفتر سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صمت حضور داشتند.

محمد بیطرفان با تاکید بر اینکه صنعت چاپ نقش بسزایی در تکمیل زنجیره ارزش، توسعه صادرات غیرنفتی، اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم، مزیت‌های نسبی و ارزش افزوده دارد، اظهار کرد: لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارزیابی‌های جدید خود در حوزه صنایع پیشران، صنعت چاپ را نیز به عنوان صنایع پیشران مورد ارزیابی قراردهد و به عنوان یک صنعت راهبردی آن را به رسمیت بشناسد.

صنعت چاپ باید به عنوان صنایع پیشران مورد ارزیابی قرارگیرد

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در ادامه سخنان خود بر توجه به بومی‌سازی، خود اتکایی و پژوهش‌های کاربردی علی‌الخصوص در فناوری‌های نوین و ایجاد پل ارتباطی بین صنعت، دانشگاه و حاکمیت تاکید کرد.

او با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه صنعت راهبردی چاپ در ارزآوری و صادرات محصولات چاپی و بهره‌گیری حداکثری از پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای خواستار ایجاد منطقه ویژه اقتصادی چاپ به عنوان یکی از مطالبات به حق صنعت چاپ شد.

دانش و پژوهش‌های کاربردی باید به کمک صنف چاپ بیاید

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافی تهران نیز با تاکید بر بومی‌سازی و توصیه‌های دینی و فرهنگ ایرانی در زمینه بومی‌سازی و خوداتکایی بیان کرد: صنعت چاپ و فناوری‌های مربوط به آن وارداتی است و با توجه به اینکه عمده تحولات و تغییرات تکنولوژی چاپ در ایران، غیربومی است. دانش و پژوهش‌های کاربردی باید به کمک این صنف بیاید و بتواند در راستای بومی‌سازی آن عمل کند

غلامرضا شجاع جریان پژوهش در کشور را پیرو روش و الگوهای غربی دانست و ادامه داد: پژوهش‌ها در حوزه صنعت چاپ باید متمرکز بر مسائل و معضلات این صنف باشد.

وی ضمن تاکید بر ماهیت صنفی چاپ به مشکلات صنفی این صنعت از جمله مواد اولیه و کاغذ پرداخته و خواستار آن شد که معاونت صنایع عمومی در مدیریت این صنعت کوشش کند.

صنعت چاپ باید به عنوان صنایع پیشران مورد ارزیابی قرارگیرد

ورود کاغذ به بورس تصمیم درستی بود

 رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران نیز ضمن نقد وضعیت موجود از نظر فرصت‌های شغلی عادلانه و برابر هر نوع احترامی را در حوزه صنعت مستلزم مطالعه، کارشناسی تهیه مقدمات آن دانست.

احمد شریفان گفت: ورود کاغذ به بورس هرچند تصمیم درستی بود، اما اگر در شرایط زمانی بهتر و با پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌شد، با استقبال بیشتری مواجه می‌شدیم چراکه بافت سنتی بازار کاغذ آمادگی ورود به بورس را نداشت. وزارت صمت باید برای حل مشکلات اقدام کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رنگ نیز با بررسی علمی فناوری‌های پیشرفته در حوزه رنگ به روند تحولات مواد و مصالح در زمینه رنگ و مرکب‌های چاپ پرداخت و گفت: با توجه به گستردگی کاربردهای چاپ از صنایع گوناگون و تحولات چاپ سه بعدی و چهار بعدی، مرکب‌‎های چاپ که انواع مختلف فتوکاتالیست، مرکب‌های مخصوص سرامیک و مرکب گونه‌های مختلف چاپ را شامل می‌شود. بستر فناوری‌های پیشرفته صنایع پلیمری و رنگ و مواد است.

آتشه سلیمانی به معرفی تکنولوژی‌های دیجیتال، نمایشگرها، چاپگرها و حوزه‌های کاربردی آن‌ها در صنعت، پزشکی، سلامت و بسته‌بندی هوشمند پرداخت و اظهار کرد: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باید بتوانند با شناخت نیازهای صنعت نسبت به رفع آن از طریق پژوهش و روند علمی اقدام کنند.

رشته چاپ در دانشگاه‌ها در کنار رشته ارتباطات قرار گرفته‌است

علی ظریف نیز استفاده از فناوری‌ها را به صرف ماهیت فناورانه آن‌ها اشتباه دانست و گفت: ابتدا باید ببینیم صنعت ما به چه نوع فناوری‌هایی نیاز دارد. شناسایی نیازهای صنعت و جامعه برای انتخاب فناوری‌های مناسب لازم است. چاپ‌های امنیتی، چاپ لوازم بهداشتی و دارویی چاپ‌های حیاتی اند. به دلیل اهمیت صنعت چاپ در دنیای معاصر عمدتا این رشته در دانشگاه‌ها در کنار رشته ارتباطات قرار گرفته‌است.

مدیر ارشد فروش شرکت ایران روتاتیو با رتبه‌بندی کالاهایی که بسته‌بندی می‌شوند در پیش‌بینی‌ آینده گفت: برای رقابت برندها در بازارهای جهانی و تداوم حضور آن‌ها باید به استانداردهای فعالیت در عرصه جهانی واقف بود. آمارهای موجود از واحدهای صنعت چاپ در کشور نشانگر آن است که بیش از ۸ هزار واحد صنفی کوچک در صنعت چاپ نیاز به آموزش روزآمدسازی و تحول دارد.

تحول و تغییر نیازمند انگیزه و اراده است

مدیر کل دفتر سلولزی ،چاپ و نوشت افزار وزارت صمت نیز به نارسایی‌ها و مشکلاتی که در نشست ارائه شد اشاره کرد و گفت: این مشکلات تقریبا در همه صنایع دیگر نیز وجود دارد تحول و تغییر نیازمند انگیزه و اراده است. صنعت چاپ به عنوان یک صنعت پیشران و فناور استعداد و ظرفیت لازم را برای تحول و دگرگونی دارد. بررسی صنعت چاپ در کشورهای موفق نشان می‌دهد که اتفاقات خوب در این کشورها از بستر و مسیری عبور کرده‌است که در کشور ما نیز بستر آن وجود دارد .

مونا ابرو فراخ با تاکید بر اینکه وزارت صمت نگاه اصولی و درستی به صنعت چاپ و بسته‌بندی دارد، ادامه داد: تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا شرایط معرفی صنعت چاپ به عنوان صنعت پیشران فراهم شود باید  برای یافتن راهکارهای جایگزین پیش‌بینی شود و صنف در پی این باشیم که مصرف کننده بیشترین رضایتمندی را داشته‌باشد.

در پایان نشست هم‌اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ، بومی‌سازی، خود اتکایی و پژوهش‌های کاربردی با رویکرد فناوری‌های نوین و فناورانه، انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اهدای تندیس یادبود هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ به شاهین اسفرجانی مدیر عامل شرکت ایران روتاتیو ، فرشید قملاغی مدیر عامل شرکت arnikprint&stand ، عباس باقری مدیر عامل شرکت نوید تجارت ایساتیس و مونا ابروفراخ مدیر کل دفتر صنایع سلولزی ، چاپ و نوشت افزار به عنوان میزبان تقدیر شد. ( منبع )

صنعت چاپ باید به عنوان صنایع پیشران مورد ارزیابی قرارگیرد

Author فرشید قملاغی
محقق در زمینه صنعت چاپ و تبلیغات ، استندهای نمایشگاهی در سال 1389 با استخدام در یک شرکت تبلیغاتی شروع به کار نموده و در حوزه چاپ و استندهای نمایشگاهی و فروشگاهی فعالیت خود را آغاز کرده و بعد از 4 سال فعالیت ، اولین شرکت شخصی خود را به نام نقش و نگار در زمینه استندهای نمایشگاهی و چاپ لارج فرمت و دیجیتال بنا نهاد که این اولین تجربه مدیریت فرشید قملاغی بود اما بهترین و قوی ترین گام را در همان سال اول در این راستا با شرکت مستمر در نمایشگاه های داخلی و خارجی و تحقیق روی انواع زیادی از استندهای نمایشگاهی و فروشگاهی برداشت. در سال 1399 با تاسیس دومین مجموعه تبلیغاتی به نام چاپ و استند آرنیک قدم به دنیای بین المللی گذاشته و آغاز به تحقیق در زمینه چگونگی پیدایش انواع استندهای تبلیغاتی و نمایشگاهی و فروشگاهی و کاربرد آنها نموده تا جایی که برای سهولت کاربران از این دسته تبلیغات ، اولین مرکز تعمیر انواع استندهای نمایشگاهی را بنا نموده